| Posta

EĞİTİM VE ENGELLİLER 1

Yavuz Kocaömer Posta

Bu hafta ülkemizdeki engelli çocuklarımızın eğitimi ile ilgili gördüklerimizi, duyduklarımızı, bildiklerimizi yazacağız. Birçok konuda olduğu gibi , eğitim konusunda da engelli öğrencilerimiz ikinci sınıf insan muamelesi görmeye devam ediyor. Siz bakmayın Özürlüler İdaresi – Milli Eğitim Bakanlığı işbirliği ile yapılan engelli çocuklarımızın ücretsiz olarak okullara taşınma projesine. Bu tip uygulamalar, üzülerek yazmak zorundayız ki, popülist politikalardır. Yani günü kurtarmak içindir. Bundan önce Milli Eğitim Bakanlığı’na ve Başbakanlık Özürlüler İdaresi’ne düşen çok daha önemli görevler vardır. Unutmamamız gereken , eğitimin dünya döndükçe , özellikle ülkemizde çok önemli bir rol oynayacağı ve bunun için de sağlam temellerin biran önce atılması gerektiğidir.

Engelli kolları

Bir süre önce gazetelerde Milli Eğitim Bakanlığı’nın okullarda ‘’ Engelli Kolu ‘’ kurduğunu / kuracağını okumuştuk . Ve o zaman da sormuştuk : ‘’Engelliler konusunda bilgisi çok sınırlı olan öğretmenlerimiz ve engelli çocuklarımız hakkında bilgisi sıfır olan öğrencilerimiz nasıl engelli kolu kurup da , yönetecekler ? Nereden başlayacaklar ? Bir planınız , programınız var mı ? ‘’ Cevap çıkmadı. Demek ki bu konuları Milli Eğitim Bakanlığı’nda çok iyi bilen uzmanlarımız var. Uygulamaya başladılar veya başlayacaklar.

“Sen-ben ve diğerleri”

Yaklaşık 3 yıldır yazıp , söylüyoruz. İlkoğretim okullarının 1 ‘inci sınıflarından başlamak üzere , Batı’daki örneklerinde olduğu gibi ‘’ Sen-ben ve diğerleri ‘’ adlı veya benzeri bir dersi uygulamaya koymak zorundayız. Bu derslerde öğretmenler kürsüye çıkarak çocuklarımıza engelin ne demek olduğunu, insanların nasıl engelli olduğunu, engelli insanlara nasıl davranması gerektiğini öğretmeliler. Öğretmeliler ki , o çocuklarımız büyüdükleri zaman , dünya döndükçe devam edecek olan engelli nüfusumuzun toplumla kaynaşması , insanca muamele görmesi, ayrımcılık yapılmaması konusunda bilinçlendirilsinler. Siz bunları yapmayın, sonra ‘’Gelenekten Geleceğe ‘’ başlığı altında Milli Eğitim Bakanlığı olarak mimari projeler geliştirin. Engelli çocukları da o okullara doldurun, tamamıyla toplumdan soyutlayın. Bu mu olmalı amacımız ?

Gelenekten Geleceğe

Bir süre önce Milli Eğitim Bakanlığı Yatırımlar ve Tesisler Dairesi Başkanlığı ‘nın eğitim yapıları için ‘’ Gelenekten Geleceğe ‘’ başlığı adı altında yeni mimari projelerini bu sütunlarımızda anlatmıştık. Adı geçen başkanlığın basın danışmanlığının tarafımıza başvurduğu ve biz de konunun önemini fark ettiğimiz için böyle davranmıştık. Daha sonra engelli çocukların durumu , Türkiye’nin ihtiyaçları ve bu projelere bağlı okulların , sivil toplum örgütleri ve kurumların bu konuda yapacaklarını görüşmeye karar verdik. Bunun için 22 Ağustos akşamı Ankara’da adı geçen dairenin başkanı ile randevulaştık. Uçaktan indiğiniz anda bizi arayan Basın Danışmanı Şule Koser , başkanın önemli bir işinin çıktığını , görüşmenin ertelendiğini belirtti.

Çok mu meraklıyız ?

Bizi yakından tanıyanlar , ne bakan, ne genel müdür veya diğer devlet yetkilileri ile bir araya gelip çoğunun alışkın olduğu gibi onları göklere çıkararak ‘’ Sayın bakanım, sayın genel müdürüm ‘’ diye önlerinden takla atmadığımızı , sonra da arkalarından konuşmadığımızı bilirler. 22 Ağustos gününden beri hiç sesi çıkmayan Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu birimdeki basın sözcüsünün amacı da bizce belli oldu. Yazı yayınlanana kadar defalarca bizi arayanlar , neredeyse 4 aydır ortalıkta yoklar. Yalnız Milli Eğitim Bakanlığı’nda değil , diğer bakanlıklarda da işinin ehli olmayan basın danışmanları ve özel kalem çalışanları, benzeri davranışlarda bulunuyor. Bu da bir çok konuda olduğu gibi , bu konuda da ülkemizdeki eğitim seviyesini göstermektedir.

Kendileri ile bir daha bir araya gelmek merak ve hevesinde değiliz. Umarız bu projelerle ilgili olarak ülkemizdeki engelli çocuklarımızın eğitimine katkıda bulunurlar.

Batı’ da durum

Ülkemizde , engelli öğrencilerimizi mümkün olduğu kadar engelsiz çocuklarımızdan ayırıp onları özel okullarda kendi aralarında eğitmeye çalışırken bakın Almanya’da neler oluyor ? Hemen belirtelim ki , entegrasyon, yani engelli ve engelsiz çocukların bir arada okumaları Almanya’da bugüne kadar tamamıyla çözülebilmiş değil. ‘’ Aynı sınıfta ‘’ isimli bir film Almanya’da kısa bir süre önce gösterime girdi. Filmde , Berlin’deki bir okulda , 20 kız ve erkek öğrencinin 5 D sınıfında nasıl bir arada eğitim aldıkları işleniyor. Öğrencilerden 4 ‘ü engelli. İçlerinde zeka seviyesi çok yüksek olan da var. Bir karmaşanın içinden nasıl çıkıldığı anlatılıyor. Umarız bu film bizde de gösterilir. Ve eğitimcilerimiz gidip bu filmi izleme fırsatı bulur.

Bunu biliyor muydunuz ?

Görmeyenler de sitenize girsin!

Web sayfanızın görme engelli kişiler tarafından okunabilirliğini http://webxact.watchfire.com/ internet adresine giderek ücretsiz olarak sağlayabilirsiniz.

Biliyor musunuz?

Engelli vatandaşlarımız bilgiye erişme konusunda diğer vatandaşlarla eşit haklara sahiptir. Bilginin uygun formatlarda sağlanmaması engelli insanların bilgiye erişimini engellemektedir.

Türkiye Sakatlar Derneği www.tsd.org.tr (0212) 521 49 12

Bencillik, en belirgin aptallık örneğidir.S. Aanderson

KULÜP TANITIMI KÖŞESİ

” Haydi Hatay’lı engelli gençler , spor yapmaya “diyoruz ve bu hafta size Dörtyol – Hatay ’daki Engelli Spor Kulübü’nün ulaşım bilgilerini veriyoruz.

DÖRTYOL ENGELLİLER SPOR KULÜBÜÇaylı Cad. Atatürk Park İçi ( Cezaevi Karşısı ) Dörtyol- Hatay Tel : ( 0326 ) 712 02 27

Faks : ( 0326 ) 712 34 77

Ana spor branşları : Basketbol, Atletizm ( kurulma aşamasında) , yüzme (kurulma aşamasında ) İlgili: Mehmet Ali Karadana