GÜN
SAAT
DAKİKA
SANİYE
| Posta

ENGELSİZ TÜRKİYE PROJESİ

Geçtiğimiz yıl haziran ayında başlayan ve T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı koordinasyonunda yürütülen projeyi bir süre izledik. Bugüne kadar alışılagelmişin dışında kapsamlı ve ciddi yürütülen bu proje ile ilgili bu hafta sizlere bazı bilgiler vermek istiyoruz. Projede T.C. Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü , T.C. İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü,T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim , Rehberlik Ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü, T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü , TC. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı koordinasyonunda görev alıyor. Bize göre en önemli eksik , böyle büyük projede engellilerle ilgili bir sivil toplum örgütünün bulunmayışı. Bu da ülkemizde sivil toplum örgütlerine devlet kurumları tarafından bakış açısının bir göstergesi. Projenin amacı Projesinin temel amacı, kamu, yerel yönetim idarecileri ve ilgili sivil toplum kuruluşlarını engelliler kanunu ve ilgili mevzuatı konusunda doğru bilgilendirerek uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunları gidermek. Düzenlenecek konferanslar ve medya kanalıyla engelli bireyler, yakınları ve tüm toplumun bilgilendirilerek engellilik konusunda toplumsal bilinç ve duyarlılığı sağlamak. Yapılan bilgilendirme toplantılarında ; • Tüm toplumun engellilik konusunda bilinçlendirilmesi • Engelliler Mevzuatının tanımı • Engellilerin ; a) Eğitimi b) Bakımı c) Mesleki Eğitim ve Rehabilitasyonu d) İstihdamı e) Ulaşılabilirlik f) Sosyal Güvenlik g) Sosyal Yardımlar konularında bilgi vererek uygulama süreçlerini anlatmak. 81 İl Proje 81 ilde uygulanacak. Bugüne kadar 25 ilimizde bu toplantılar düzenlenmiş. 81 il tamamlanana kadar da bu süreç devam edecek. Önemi büyük Bu proje tamamlandığında hiç değilse , özellikle il , ilçe ve belde belediye başkanları dışındaki diğer kamu görevlileri , yani valiler, kaymakamlar, il özel idaresi genel sekreterleri, il ve ilçe milli eğitim müdürleri engelliler konusunda hiç şüphe yok ki daha duyarlı hale gelecekler. Zira il ve ilçe belediyeleri , bir kısım belediyeler bağlı bulundukları partilere oy sağlamak amacıyla , bilinçsiz dahi olsa , engelliler konusunda gerekli hassasiyeti gösteriyor. Daha doğrusu gösterme mecburiyetinde kalıyorlar. Gençlik ve Spor İl Müdürleri Projenin bize göre bir eksik yönü de T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’nün bu projeye dahil olmaması. Zira engellilerin yaşamlarında spor önemli bir yer tutuyor. Onların toplumla kaynaşmaları , kendilerine olan öz güvenlerinin artması ve rehabilitasyonlarına spor büyük ölçüde katkıda bulunuyor. Temmuz 2005 ‘ de çıkan ‘’ Özürlüler Yasası ‘’ nın 33 ‘üncü maddesine göre ; Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’ne ‘’ Özürlü bireylerin spor yapabilmelerini sağlamak ve yaygınlaştırmak üzere; spor tesislerinin özürlülerin kullanımına da uygun olmasını sağlamak, spor eğitim programları ve destekleyici teknolojiler geliştirmek, gerekli malzemeyi sağlamak, konu ile ilgili bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışmaları ile yayınlar yapmak, spor adamları yetiştirmek, özürlü bireylerin spor yapabilmesi konusunda ilgili diğer kuruluşlarla işbirliği yapmak ‘’ yükümlülükleri getiriyor. Bu yasanın böyle toplantılarda ele alınıp , Geçlik ve Spor İl Müdürleri’nin de katılımıyla bu konuda bilgilendirilmeleri çok daha anlamlı ve faydalı olurdu. Ayrıca illerdeki engellilerle ilgili sivil toplum örgütlerinin , burada konunun içinde olmasının yararları da , gerek o illerdeki koordinasyonun daha ciddi şekilde yürütülmesi , gerekse engellilerin ihtiyaçlarının sivil toplum örgütlerince gerekli yerlere ulaştırılması muhakkak ki daha verimli olacaktı. Sosyal barış ve sosyal adalet Projenin bir amacının da sosyal barış ve sosyal adaletin gerçekleşmesi için büyük önem taşıdığının vurgulanması olduğuna göre, sivil toplum örgütlerinin , yani bu konularda ilgili insanları gerçekten temsil eden ihtiyaç sahiplerinin temsilcilerinin bulunmaması hemen göze batmaktadır. Örneğin ; eğitim konusunda engelli çocuklarımıza karşı sayısı küçümsenmeyecek kadar az okuldaki okul idareleri ve bazı velilerin engelli çocukları okula aldırmamaya kadar giden davranışları , bir sivil toplum örgütü tarafından , o illerdeki milli eğitim müdürlükleri ile yapılacak müşterek çalışmalarla çok daha kolay ortadan kaldırılabilirdi. Sonuç Bir-iki küçük eksikliğin dışında ‘’ Engelsiz Türkiye Projesi ‘’ önemli bir adımdır. Ancak bu proje devamlı yaşayan bir proje olmak zorundadır. 81 il tamamlandıktan sonra , o zamana kadar arada geçecek süre göze alınarak aynı program devamlı yaşatılmalı ve yeniden ilk başlayan ilde uygulanmalı, devamı gelmelidir. Böylece yerel idarelerde meydana gelecek kişisel değişiklikler konunun bir yerde tıkanıp kapanmasına engel olmaktan çıkar. Bir başka ifade ile bu proje devamlı yaşarsa ve daha da geliştirilerek uygulanırsa ülkemizin eğitim seviyesi de göz önünde bulundurulduğunda , bir süre sonra çok daha faydalı olacak ve işlerlik kazanacaktır. DUYURU Bu köşe ile ilgili yorumlarınızı www.tesyev.org sitesinden ‘’ Yazarlarımız ‘’ bölümüne tıklayarak yapabilirsiniz. JANDARMA-TESYEV bilgisayar kursu İstanbul’da başladı. Katılmak isteyen engelliler TESYEV’in ( 0 212 ) 274 10 32- 274 11 71 no’lu telefonlarına başvurabilirler. GÜZEL SÖZ Bugün yarına dünle beslenerek yol alır. Bertolt