ENGELLİLERDE AVRUPA STANDARDINI YAKALAMIŞIZ !
Merkezi Şikago ‘da bulunan Uluslararası Engelli Hakları Monitörü , Avrupa ile ilgili 2007 yılı raporunu açıkladı. Buna göre incelemeye alınan ülkeler arasında Finlandiya birinci olurken, Türkiye 14 ‘üncü , yani sonuncu oldu. Erişilebilirlik, sağlık servisleri , ev bakımı ve iletişim konusunda zayıf not alan , engellileri korumasız olarak belirleyen araştırmaya göre, yasal korumalarda Türkiye yeterli görüldü. Eğitim ve istihdam konusunda ise orta not aldı. Araştırmada , engelliler konusunda Almanya, Hollanda , İspanya , Yunanistan , İngiltere gibi ülkelerin yanı sıra Ermenistan, Bulgaristan, Estonya, Sırbistan gibi ülkeler de Türkiye’yi geride bıraktı. Bakan Çubukçu haklı çıktı Rapor yorumlandığında , yasaların mevcut olduğu ancak uygulanmadığı ortaya çıkıyor. İki sene kadar önce Devlet Bakanı Nimet Çubukçu engelli standartları konusunda ‘’ Avrupa seviyesini yakaladık ‘’ demişti. Haklı çıktı. Türkiye sonuncu sıradan Avrupa klasmanına girdi( ! ) Milli Eğitim Bakanlığı’na 13 Ekim 2008 ‘ de bu köşede , 13 – 17 Kasım 2006 tarihleri arasında yapılan 17 ‘nci Milli Eğitim Şurasında ‘’ Özel Eğitim ‘’ başlığı altında 35 maddenin tavsiye edildiğini yazmıştık. Aradan geçen 2 yılda bu 35 maddeden hangilerinin gerçekleştirildiği konusunun açıklanmasını dilemiştik. Bu güne kadar Milli Eğitim Baklanlığı Özel Eğitim Genel Müdürlüğü’nden herhangi bir ses çıkmadı. Cevap alırsak sizlerle paylaşacağız. Eğitimciden mektup İsmini açıklamayacağımız bir eğitimcimiz bize mektup yazmış. Değindiği konuları aşağıda Milli Eğitim Bakanlığımıza soruyoruz. İşitme engelliler ‘’ Bu yıl hazırlık sınıfları kapatılmış. Birinci sınıfa başlamadan önce , mevcut işitme engelliler programının uygulandığı , yani ana sınıfı ile ilköğretim birinci sınıf arası eğitim verilen bir sınıf. Neden kapatıldığı bilinmiyor. Bir diğer nokta , işitme engellilerin ilköğretim okullarında uygulanacak ders programı ve çocuklara özel ders kitabının niye yapılmadığı ? Ağır işiten engelliler okulunun neden kapatıldığı bilinmiyor. Bilinen , 2000 yılından önce bu okulların ayrı olduğu. İşitme cihazından hiç faydalanamayacak derecede engellilere neden cihaz aldırılıyor ? Devletin parası sokağa atılmıyor mu ? Biyonik kulak yani Koklear İmplant neden yaygınlaştırılmıyor ? Bu çocukların duyma hakkı neden elinden alınıyor ? Birden çok engelliler Ayrıca birden çok engelli olan öğrencilerin gidebileceği kaç tane okul olduğunu da bu arada sormak istiyoruz. Ayrı bir programı olan ve özel eğitim veren kaç okul var ? Bir de rehabilitasyon hizmetlerinde neden devlet okulları ve bu okullarda eğitmen ve öğretmenler göz ardı edilmekte ? Sanki biz yokmuşuz gibi davranılıyor ‘’ diye üzüntülerini dile getirmekte bu eğitimci okurumuz. Açık çok Engelli eğitimi konusunda genelde ülkemizde çok büyük açıklar var. Bunların başında da özellikle özel eğitimde kullanılacak öğretmen eksikliği , ders kitaplarının eksikliği ve tabiî ki okulların eksikliği var. Bunların hepsinin bir anda yapılmasının mümkün olmadığını biliyoruz. Ancak milyonlarca engellinin yaşadığı ülkemizde bu konularda Milli Eğitim Bakanlığımızı , halkımızı , ki bu halkımızın önemli bir bölümünü kapsıyor, daha sık ve açık bir şekilde bilgilendirilmesi gerektiğine inanıyoruz. Sen , ben ve diğerleri… Çok yazdık ama sırası gelmişken tekrar edelim. Artık ülkemizde ilköğretim okullarında engelli insanlara nasıl davranılacağı, engelin ne demek olduğu, bu insanlarla nasıl birlikte yaşanacağı, onların da engelsiz insanlardan hiçbir farkının olmadığını anlatacak derslerin programa alınmasının zamanı geldi de geçmektedir. Umarız bu konuda Milli Eğitim Bakanlığı yetkilileri gerekli çalışmaları yaparlar. GÜZEL SÖZ Ceza kaldırılabilir ; ama suç. İnsanın içinde sonsuza kadar yaşar / Ovidius